Spelregels Cards Against Humanity

Basis spelregels Cards Against Humanity

Schud alle witte en zwarte kaarten. Leg de zwarte kaarten op tafel met de vraag naar beneden. Alle spelers trekken nu 10 witte kaarten en de speler die het spel mag beginnen wordt willekeurig gekozen en is de Card Czar. De overige witte kaarten komen net als de zwarte kaarten op tafel te liggen. De Card Czar pakt de bovenste kaart van de stapel met zwarte kaarten en leest de vraag of de in-te-vullen uitdrukking hardop voor. Alle andere spelers proberen een zo grappigst mogelijk antwoord te geven door één van de 10 witte antwoord kaarten “gesloten” aan de Card Czar te geven. De Card Czar leest nu de vraag opnieuw voor i.c.m. alle antwoorden en kiest vervolgens het grappigste antwoord uit. De speler met het grappigste antwoord krijgt de zwarte kaart van de Card Czar en heeft hiermee één geweldig punt gescoord. De witte kaarten die als antwoord zijn gegeven worden apart gelegd en worden in deze spelronde niet weer gebruikt. Alle spelers, behalve de Card Czar, pakken weer een witte kaart boven van de stapel om de antwoord kaarten weer aan te vullen tot 10. De volgende ronde is de speler rechts naast de Card Czar de nieuwe Card Czar en mag een zwarte kaart van de stapel pakken. Het Cards Against Humanity spel is afgelopen als alle spelers er genoeg van hebben. Degene met de meeste geweldige punten heeft het spel gewonnen.

Pick 2

Op sommige zwarte kaarten staat onderaan een “Pick 2” logo (zie afbeelding rechts). Om deze “Pick 2” kaarten te kunnen beantwoorden speelt elke speler 2 witte kaarten. Elke speler zorgt ervoor dat de 2 witte antwoord kaarten in de goeie volgorde aan de Card Czar overhandigd worden. De volgorde van de antwoorden is uiterst belangrijk en kan zeker zorgen tot het grappigste antwoord. Mocht de Card Czar erg onhandig zijn, zou je ervoor kunnen kiezen om de antwoorden per speler bij mekaar te kunnen houden door middel van bijvoorbeeld een paperclip.


Gokken

Als er een zwarte kaart gespeeld is en jij hebt meerdere witte antwoord kaarten, waarvan jij denkt dat ze kunnen winnen, mag je door het inzetten van één geweldig punt een extra antwoord geven door het neerleggen van een extra witte kaart. Dus per ingezet geweldig punt mag je één extra antwoord geven. Mocht je de spelronde toch verliezen gaan de ingezette geweldige punten naar de winnaar van de gespeelde ronde. Bij winst krijg je natuurlijk alle ingezette geweldige punten weer terug + het geweldig punt dat je in deze spelronde hebt gewonnen.

Samenvatting van de spelregels

De spelregels van cards against humanity zijn eigenlijk heel simpel. Met een zwarte kaart wordt er een vraag gesteld, die met een witte kaart beantwoord moet worden. Het meest grappigste antwoord wint en krijgt hiervoor een geweldig punt. De speler met de meeste geweldige punten wint het spel. De Engelse versie van de spelregels kun je hier als pdf downloaden.